Först: Tack till mig själv för att jag hade sinnesnärvaro nog att dricka fem glas vatten innan jag rasade i säng i natt. Tack snälla mig för det.
Men vi inleder med Italien.
Italien. Jag tror jag egentligen är menad att leva bland kullarna i Toscana, nära Tyrrenska havet. Jag älskar allting som kommer därifrån, åtminstone i kategorin ”inmundigas”. Pastan. Osten. Kaffet. Vinet! Glassen! Tomaterna! Jag åt ingenting på hela veckan som jag inte tyckte var supergott och då åt jag ändå minst två gånger på hak längs motorvägen.
Motorvägen ja. Till och med det ordet låter vackert på italienska. Att glida längs autostradan låter mycket mer romantiskt än att köra på exempelvis autobahn och sträckan mellan Florens och Pisa saknar motstycke i skönhet. Highway one kanske kan tävla med den, men den är i jämförelse inte en ordentlig motorväg, så jag tror inte den räknas.
Vi hade det jättebra. Solade, badade, åt, strosade, försökte oss på lite italienska ord och så vidare. Hade sån där riktig solsemester, struntade i vad saker kostade (två solstolar och ett parasoll en dag 350 kronor – vi tar det!) och pratade om hur gott allting var. Jag tror vi åt mest. I alla fall jag. Sen kollade vi på lite sevärdheter också, på vårt eget lilla vis. Jag och Oskar har kommit på att man egentligen aldrig behöver så mycket tid till saker som folk tror. När vi var i Petra i Jordanien sa alla att vi var galna som inte skulle tillbringa minst två heldagar där, själva tyckte vi det räckte med de tre timmarna vi hade tid till. Lutande tornet i Pisa, ja det lutar, men det ser man ju på en gång, man tar ett par kort (jag lutade åt olika håll på alla, höhö) och sticker tillbaka till beachen. På vägen från Tirrenia till flygplatsen sista dagen låg vi ganska bra till tidsmässigt, så vi tog en avstickare till Gardasjön. Den var fin, det hann jag se under den knappa kvarten vi kollade på den.
”Tror du inte att du riskerar att missa saker när du gör allt så fort?” frågade en kollega när han fick höra hur jag resonerar. Och jo, det är väl möjligt. Men samtidigt hinner jag se en massa saker på begränsad tid och det gör att det känns som att jag haft flera veckors semester och inte bara sju dagar. Vikariesättet att resa, kallar jag det.
En annan kollega berättade om sin resa till Sydamerika i går. Hon ska vara borta i en månad: en vecka i Buenos Aires, en vecka i Rio och så resten av tiden i Amazonas eller så. Jag: Men vad ska du göra i Rio i EN VECKA?
Själv hade jag nog hunnit ner till Chile på den tiden.
En sak som dock är dålig med Italien är deras vägskyltning. En ort kan stå på skyltarna i hur många korsningar som helst, för att sedan bara försvinna – innan man är framme. Det är enerverande. Dessutom har de alldeles för få avfarter från sina motorvägar och skyltar dessutom alldeles för dåligt inför dessa också, vilket innebar att jag och Oskar åkte förbi Bologna tre gånger i rad. En omväg på cirka tio mil. Då var jag inte så nöjd.
Oskar körde för övrigt hela tiden, eftersom det hade kostat 500 kronor extra om jag också ville köra. Hör ni vad som är fel på den meningen? Varför är det just jag som kostar 500 extra, medan Oskar är självskriven som förare? ”Men jag hade velat betala 500 extra om du verkligen också ville köra” svarade Oskar själv på den frågan.
Hörde dessutom att alla andra par på Hertz-kontoret löste förarbiten på samma sätt. ”Jag kommer ju ändå köra mest” sa en kille varpå han och hans tjej tackade nej till extra förare.
Egentligen borde jag betalat de där pengarna bara för sakens skull och kört halva vägen bara för att, men jag orkade inte. Jag tycker ärligt talat det är trevligast att sitta i passagerarsätet och titta ut genom fönstret, välja musik och gnälla över Oskars körsätt.
I tisdagsnatt kom vi hem, i går morse åkte Oskar till Norge för att klättra upp på Galtöpiggen eller något liknande. Norges högsta berg hursomhelst. Själv gick jag till jobbet och därefter vidare på en jätte-afterwork där jag drack alldeles för många öl och blev alldeles för snackig. Typiskt mig. Men det var kul och jag gillar mina kollegor och min bransch fastän den är så sjuk och det kändes som att jag pratade med hela världen, samtidigt, diskuterade Israel-Palestina-konflikten åt ena hållet, Jugoslaviska maffian åt andra, journalistik på Expressens nyhetsfeature åt tredje. Alla har verkligen koll på varandra i min pyttiga lilla mediavärld, det förundras jag ofta över när jag träffar folk jag inte sett till på flera år och de har full koll på vad jag gör. Liksom jag på dem.
I dag fyller min yngste bror fem små år. Han önskar sig ”en klätterbil som klättrar på träd med krokar fram”. Om ni vet var man hittar en sådan så får ni gärna hojta till.
Nu: Leta ”rolig” nyhet.