Hursomhelst, jag är glad ändå, för jag inledde dagen med att ha picknick vid Smedsuddsbadet. Jag och Oskar cyklade dit, det är vårt närmaste bad och betyget höjdes genast ett snäpp när vi upptäckte att man får låna solstolar gratis där mellan 10.30-14.30 måndagar, onsdagar och fredagar. Något slags arbetsträningsprojekt som Kungsholmens stadsdelsförvaltning pysslar med tror jag. Mycket sympatiskt, man tror ju direkt att det är någon hake inblandad när man ser skylten ”GRATIS SOLSTOLAR ATT LÅNA”.
När man startar dagen med avokadomackor och termoste följt av minst två dopp i Mälaren känns det knappt ens jobbigt att gå till jobbet. Då har man ju redan hunnit ha som en ledig dag innan halv två. Perfekt!
Dessutom får jag snart, snart ligga hela dagarna på stranden om jag vill. Har i dag köpt tre pocketböcker för detta ändamål. Strand, hav, sol, mat och så kan jag titta lite på San Marino och lutande tornet också, men framförallt är det ligga-på-en-solstol-skutta-i-vågorna-läsa-tusen-böcker-hångla-i-solnedgången jag är ute efter. Tror Oskar har insett det, för han svarar pliktskyldigt ”vila och så” när jag frågar vad han ser mest fram emot med resan. Han har också lite försiktigt sagt att han kanske åker iväg lite själv ibland om han blir rastlös. Jag tror att han i tankarna redan är inne på veckan efter Italien, då han ska få bestiga något slags berg i Norge. Det blir roligt för honom. Och jag slipper följa med! Ett berg per år, det är mitt motto.