lördag 31 maj 2008

Skyll dig själv, läsare

Telefonsamtal mellan redaktör och reporter, angående en artikel reportern just skrivit. Kan vara helt påhittat av min fantasi, kan också ha utspelat sig för fem minuter sedan:

Redaktör: Men det här ordet du har skrivit här...
Reporter: Ja?!
Redaktör: Jag förstår faktiskt inte det...
Reporter: Nähä (elakt skratt), men det är väl ändå inte MITT problem?

Självklart inte. Att du har hittat på ett eget ord som ingen annan förstår är verkligen inte DITT problem. Det är väl upp till varenda läsare att hålla sig uppdaterad med ditt språk! Så klart! Förlåt att jag störde, nu måste jag lägga på och ringa Svenska akademien så även de är införstådda.

Ibland är det synd att man skulle uppfattas som sinnessjuk om man hela tiden sa exakt vad man tyckte.

fredag 30 maj 2008

Världens vidrighet

Att ständigt vara uppdaterad med nyhetsbyråernas flöden har sina för- och nackdelar. Fördelen är att man känner att man har en viss koll på vad som händer. Nackdelen (OCH fördelen på ett sätt förstås) är att man tvingas bli medveten om hur mycket otäckt som egentligen pågår. 

Man skulle kunna tänka sig att man blir avtrubbad av att handskas med krig, olyckor och ond bråd död varenda dag på jobbet, men för mig känns det snarare tvärtom. Jag tycker bara det blir värre. I dag läste jag en notis om en sjuårig blind pojke i Pakistan, vars lärare hängde upp honom i en takfläkt och misshandlade honom till döds med en bräda när han hade svårigheter att lära sig koranen. Det har väckt debatt i Pakistan, men det finns cirka 13000 andra koranskolor i landet, hur många misshandlar därifrån kommer ens att nå mina ögon? Hur många andra barn blir plågade och torterade för att de inte kan lära sig? Vem bryr sig om deras öden?

Häromdagen publicerade jag en artikel om hur FN-soldater och biståndsarbetare våldtar barn. FN-soldater. Och biståndsarbetare. Detta enligt Rädda barnen, som fått ett vittnesmål från bland annat en 13-årig flicka som gruppvåldtogs och lämnades blödandes och kräkandes på ett fält nära sin hemby. 
Jag vill också kräkas när jag tänker på det, i mitt huvud spelas scenen upp så som jag föreställer mig att den gick till och det ger mig sådan extrem ångest att jag får dåligt samvete. Jag var ju inte ens där. Tänk er då hur 13-åringen mår.
Det värsta med den historien är att en FN-kille sa i ett uttalande att det är omöjligt att hålla nolltoleransen mot barnvåldtäkter när man har 200000 personer i sin personal. 
Ja, det kan ju vem som helst förstå. Att ens anställda våldtar en minderårig lite då och då är ju inget man kan göra något åt.

I Afghanistan vinner talibanerna mer mark för varje dag som går och kvinnor i utsatta områden är i princip laglösa. ”Grova överträdelser såsom utomrättsliga avrättningar, tortyr, olaga frihetsberövande, våldtäkt, människohandel och olika former av trakasserier och diskriminering av till exempel kvinnor pågår alltjämt” står det att läsa i UD:s rapport om mänskliga rättigheter i landet från förra året. Läs den om ni vill få ont i magen. Ovanstående stycke är bara en bråkdel av allt omänskligt som rapporteras i den skriften.

I Sudan plundras och bränns hela byar av Janjaweed, den ridande milisgruppen som stöds av Sudans regering. De våldtar och misshandlar och rånar och dödar urskiljningslöst och ingen stoppar dem. Kanske inte så konstigt eftersom ministern som utsetts av regeringen att granska kränkningar och mänskliga rättigheter i landet är efterlyst av Internationella brottsmålsdomstolen i Haag. Han heter Ahmed Haroun och ska ha samarbetat med en milisledare och personligen hetsat till mord, våldtäkter och tortyr. Snacka om rätt man på rätt plats!

Det där är bara en yttepytteliten del av allt som pågår. Jag har inte ens gått in på Israel-Palestina-konflikten, kvinnors status i exempelvis Jemen och Saudiarabien, eller det dagliga livet i Irak. Eller på det främlingsfientliga våldet som breder ut sig i Sydafrika, eller burmeserna som nu slängs ut från uppsamlingslägren av militärjuntan för att de inte ska bli ”för lata och stanna för alltid”. 

På natten när jag ska sova kommer ofta tankarna om allt det här. Mitt huvud börjar tänka ”just nu blir någon gruppvåldtagen, just nu blir någon förnedrad, just nu blir någon avrättad utan rättegång” och så spelas vidriga bilder upp innanför ögonlocken. Jag brukar febrilt försöka tvinga mig själv att också tänka ”just nu gifter sig någon av kärlek, just nu blir någon kysst för första gången, just nu föds ett nytt liv”, men det brukar sluta med att jag börjar fundera över vad det där nya livet ska få för liv egentligen och så är det kört igen.

Det enda botemedlet för min del är att skriva om det, försöka sätta fokus på eländena och utöver det stöda alla möjliga olika hjälporganisationer. Röda korset, Amnesty, Reportrar utan gränser och Human rights watch är några av dem jag ger pengar till varje månad.
Egentligen vill jag göra mycket mer. Jag hoppas att jag någon gång får chansen att jobba för exempelvis Human rights watch som researcher, eller rapportör. 

Nu blev det här väldigt långt. Det var det värt.

torsdag 29 maj 2008

I går klippte jag mig. Jag har gått till samma frisör i typ tre år och jag kommer aldrig gå någon annanstans, testade en gång, men då var jag tvungen att gå till honom efteråt för skadereglering. Det blev dyrt, så nu går jag enbart till honom.
Varje gång jag kommer dit (högst tre gånger om året) suckar han djupt och säger ”nämen tycker du redan det är dags?” Sen skrattar han jättehögt och berättar för mig vad som ska hända med mitt hår. Han frågar sällan om min åsikt. Vi vet båda att han äger min frisyr.
Så här såg jag ut när jag kom dit. Ungefär. Det ska erkännas att jag troligen inte såg lika hungrig ut som vid bildtillfället.


Och när jag kom hem såg jag ut så här. Ungefär. Det var lite konstigt ljus i lägenheten så jag fick i princip trycka upp mig själv mot fönstret:



Jag älskar rakt hår. Skulle vilja ha hår som på sista bilden jämt, jämt, jämt. Tyvärr blir det aldrig lika bra när jag försöker platta håret själv och dessutom är min pojkvän krigiskt emot allting som inte är NATURLIGT. Om han fick bestämma skulle jag se ut ungefär som en vägg på en tandläkarmottagning. Fast med lockigt hår då.

En helt vanlig onsdagskväll

Jag sitter och läser bloggar. Oskar ligger på min arm och tittar på tevereklam när han plötsligt börjar utstöta små läten.
Jag: Vad är det?
Han Åhhh, såååg du?
Jag: Nej, vad?
Han: Hemköpsdraken! Den var så söt att jag började gråta när jag såg den. Känn på mitt öga!

tisdag 27 maj 2008

Inte lätt vara Oskar

Det är inte alltid lätt att vara Oskar. Inte bara får han diska nästan jämt för att jag tycker det är så tråkigt, ständigt stå ut med mitt dåliga morgonhumör och finna sig i att vara tyst när det är Criminal Minds, han har också det tveksamma nöjet att dela säng med mig.

I går natt vaknade jag med ett ryck och ropade hysteriskt att jag hade svalt en kapsyl. Jag visste precis hur den såg ut, den hade en liten bild med en familj på sig och jag kände hur det rispande i halsen medan den sjönk. Oskar försökte först vara logisk (”Emma, var skulle du fått kapsylen ifrån, du låg ju och sov?”), men alltmedan min hysteri steg, väcktes både hans kropp och hans oro. Snart var han klarvaken och försökte resonera med mig.
Oskar: Hur kunde du svälja den?
Emma: JAG HAR SVALT EN KAPSYL, AHHHH.
Oskar: Men det är ju allvarligt, har du verkligen svalt en kapsyl?
Emma: JAAAA!
Oskar: Då måste vi ju ringa 112!
Emma: *somnar om*

Tänk er själva. Klockan är typ halv tre, ni är klarvakna för att er flickvän har svalt en kapsyl och när ni försöker hjälpa henne så somnar hon bara OCH blir vansinnig när ni försöker väcka henne för att prata klart om situationen.
Jag hade tyckt att min flickvän var helt sinnessjuk om hon betedde sig på det här sättet. Det sa jag till Oskar också dagen efter.
Emma: Jag förstår om du tycker jag är lite sinnessjuk.
Oskar: Ja, jo, det tycker jag.
Emma: VA?! Hur KAN du säga så?

Nä,  det är inte lätt att vara Oskar.

Uppdatering:
Ringde Oskar för att berätta att jag skrivit ett helt inlägg om honom (han älskar att läsa om sig själv) och läste upp ingressen.
Oskar: Men i dag är det lätt att vara Oskar. För i dag hade Sawmilldatabase över 100 besökare!

Han har inte höga krav han inte. Någon annan gång ska jag berätta för er om Sawmilldatabase. Någon gång när jag känner för att skriva om något mycket tråkigt.

måndag 26 maj 2008

”Jag är intresserad – MEN”

I helgen har jag sålt en säng på Blocket. Det gick bra och det var skönt att få det gjort, men varenda gång jag lägger ut en annons på Blocket kommer jag till samma slutsatser;
1. Det går att sälja VAD som helst på Blocket. Man kan tänka "nä, den här vill väl ingen ha ändå...”, men johodå, works like a charm. Varenda gång.
2. Det sitter otroligt mycket gnidna människor därute i stugorna.

Ettan är ju positiv, men tvåan gör mig alltid lika förbannad. Som när jag skulle hyra ut ett rum i min lägenhet, och nämnde i annonsen att jag tog mindre än halva hyran för det, eftersom det var mindre än mitt rum. ”Jag tycker du ska hyra ut det stora rummet, för SAMMA PRIS”, röt en spekulant. En annan tyckte att priset var ”lite väl saftigt”, eftersom han var ”student och skulle kunna bo kvar hemma” och en tredje bodde med sin tjej i Norsborg, men nu hade hon gift sig så han måste flytta ut. Okej, den tredje tillhör inte gnidar-kategorin, den är bara roligt absurd i sig själv och jag ville smyga in den på något sätt.
Tusen personer ville hyra rummet för precis det pris jag angett och tyckte också det var helt okej att jag tog det stora rummet själv, så det var ju inte brist på normala spekulanter, men det gör mig nästan ännu ilsknare. GNIDON!

Nu när jag skulle sälja sängen kröp de så klart fram igen ur sina små hålor. När den redan var såld och hämtad fick jag exempelvis mejl från en kille som var ”beredd att ge 1000 spänn för alltihop”.
Det var tusen kronor mindre än mitt angivna pris.
En annan tjej, vi kan kalla henne Nina eftersom det var namnet hon mejlade under, var ”intresserad av den ena 90-sängen”. Min annons var på en dubbelsäng, dvs två 90-madrasser och en 180-bäddmadrass, men VISST, jag kan väl sälja en madrass till dig och sen försöka bli av med resten, jag kan ju kanske satsa på en karriär i sängförsäljarbranschen när jag ändå håller på!

Jaja. Det här är sådana där aggressioner som min civilingenjörspojkvän, vi kan kalla honom Oskar för det är vad han heter, brukar säga att jag borde söka hjälp för. Han såg en gång en annons där de efterlyste folk med ”vardagsaggressioner” och det upphör han aldrig att tjata om.

Ett annat roligt svar jag fick på en blocket-annons kom förresten från en familj på fyra, som innehöll två tonåringar, en på 13 och en på 15. De ville gärna bo i mitt rum. På tolv kvadrat. Allihop.
Jag hoppas verkligen de hade missuppfattat annonsen, för annars börjar det gå riktigt utför med Sverige...

fredag 23 maj 2008

Värdsherravälde var det ja

Här är början. För er som inte känner mig – lugn, bara lugn, jag är en sådan som älskar att prata om mig själv, så snart vet ni allt och lite till.
För er som kände mitt anonyma alterego – roligt att ni följde med.

Efter två och ett halvt år som hemlig bloggare (hemlig utan betoning på hemlig, eftersom fler och fler av mina vänner förärades adressen ju längre tiden gick) har det alltså blivit dags att komma ut ur dunklet, ut i strålkastarna, allra längst fram på scenen, publiken jublar... okej, jag blev lite till mig.

Men det finns ju faktiskt sådana som slagit igenom tack vare sina bloggar. Katrin Schulman till exempel, vem visste vem hon var innan hon startade sin blogg, det var väl vid den här tiden förra året? I och för sig hade hon troligen en viss fördel i att vara ihop med Sveriges just då mest omtalade bloggare. Vet inte om folk är riktigt lika intresserade av min civilingenjör till pojkvän, även om han faktiskt också har en blogg. Som är tom. Än så länge. Han startade den antagligen mest för att han också skulle ha en hemlig blogg (han tyckte det var väldigt upprörande att han inte fick läsa min förra), ett ret-moment som inte funkade ett dugg eftersom jag aldrig trodde att han verkligen skrev i den.
Om han hade gjort det hade han nämligen inte kunnat låta bli att tjata hål i öronen på mig om olika sorterts besöksstatistik, kommentarer (om han mot förmodan skulle fått någon sådan...) och hisnande ämnesval, typ ”mejl från sågverk i Ukraina” eller ”snart ska vi få flytta in i kontorshuset på andra sidan gatan”.

Nå, nu kom jag ifrån ämnet. Världsherraväldet. Egentligen kom det till mest för att jag fick sådan prestationsångest av att hitta på ett "ämne" för min blogg. När jag blir prestationsångestig slutar det ofta med att jag drar till med något i överkant bara för att inte verka mesig.
Dessutom är det faktiskt viktigt att ha mål i livet.

torsdag 22 maj 2008

Välkomna hit

... snart börjar det!