I Fias och Jens stabila Saab (med Turbo! -Fia) bar det iväg på fredagseftermiddagen. Fullastade med vin, godis och vattenflaskor körde vi mot Sundsvall, där Matlaget under en helg skulle undsätta sin medlem i exil, Sarah, som över sommaren är tingsnotarie i obygden.
Fia fick rollen som kartläsare, jag var chaufför, Lina servade med nötter och russin när chauffören fick blodsockerfall och Sara kämpade som vanligt på i sin roll som gängets cyniker. Exempel på detta kom tämligen omgående när jag lyriskt uppmärksammade ”ljuset i Norrland” på uppresan.
”Ja, jag vet, det är skitjobbigt. Man måste ju ha solglasögon på sig hela tiden!”, sa Sara.
När Fia med förtvivlad röst försökt få mig att förstå att hon inte automatiskt hittar vägen efter en vägbeskrivning från två norrländska män vid en ICA-butik och jag surmulet bitit ihop ett par gånger, hittade vi fram till Sarahs lilla studentlägenhet och så småningom, efter en omväg via Timrå, också till mammas lilla hus mitt i den norrländska skogen. Hela helgen har vi levt ett primitivt liv, diskat i bäcken, kissat i skogen, lyssnat på Sverigematchen på radio – något som ter sig lätt udda om man betänker att stugan vi bodde i är utrustad med vattentoalett, diskmaskin och platt-teve. Vid ett tillfälle gick Fia till och med ut och ”duschade” i regnet. Anledningen till detta är att min morfar inte anser att fem tjejer är kapabla att sätta på vattenpumpen och därav vägrade han förklara hur vi gjorde. Man kan tycka att vi borde kunnat titta på platt-teven även utan vatten, vi hade trots allt ström... men tyvärr får man inte in fyran i skogen och det är ju som bekant den kanalen fotbolls-EM visas på.
Höjdpunkten på vår resa kom, väldigt oväntat, under lördagen. Vi var på lunch hos min gammelmoster Birr och Sören Jansson och Birr blev så till sig över att få rå om ”FEEEM TJEJERRR!” att hon ringde byns största kändis och bjöd in sig själv + oss på besök.
Byns största kändis är egentligen värd ett inlägg, eller egentligen en hel blogg, för sig. Hon har ett modellmuseum och lever ett stillsamt liv med sina nio (inavlade) katter, men det som gör henne till föremål för en uppsjö av tidningsartiklar, samt en visit av Filip och Fredrik, är att hon är gift med Berlinmuren. Eija-Ritta Berliner-Mauer står det om man letar efter henne i telefonkatalogen (vilket moster Birr gjorde när hon skulle bjuda in oss dit). På hennes museum finns, förutom en massa egenhändigt byggda modellbroar och lappar som förbjuder negativa uttalanden om Berlinmuren, en skalenlig giljotin. Hon demonstrerade den för oss och japp, den funkade. En skruv lossnade visserligen, men det var väl bara en tidsfråga innan det skulle hända, både bildligt och i praktiken, i det där huset.
Det var stundtals svårt att hålla sig seriös (men vi lyckades) när vi fick en privat guidad visning av det pyttelilla muséet och framförallt när Eija-Riitta berättade om hur fruktansvärt det var när hennes make revs. Hon har inte varit i Tyskland sedan dess, det är för svårt. Däremot har hon varit förlovad med sin giljotin, men nu är de bara kompisar. Animism kallas det tydligen.
Ni kan läsa mer på Eija-Riittas sida: www.berlinermauer.se
Resten av helgen drack vi massor av vin, lagade god mat, käbblade om olika saker och tittade på utsikten från ett närbeläget berg, till exempel. Det var himla mysigt att åka iväg bara tjejerna så där och hänga tillsammans massor av timmar i sträck. Mer sånt.
Men borta bra, hemma bäst. När jag kom in i lägenheten efter att ha blivit avsläppt i går kväll stod min lilla minigris-sini och lagade supergod mat åt mig. Alla mina favoriter (även om han i smyg gjorde Uncle Ben's-ris som en liten protest och jag erkänner, det var inte så äckligt) och jag behövde bara sätta mig vid det dukade bordet utan att hjälpa till ett enda dugg. Då var det extra mysigt att komma hem!
Det är möjligt att det kommer upp lite bilder på vårt besök hos Liden's finest om någon skulle vara intresserad.