Det är just nu bara två kategorier av människor som mejlar mig;
1. Folk som vill rätta mig.
2. Skolelever som vill att jag ska skriva deras uppsatser.
I dag har jag fått ett mejl ur första kategorin och två ur den andra. Båda är faktiskt ungefär lika jobbiga, även om de förstås varierar hur de lägger fram sina ärenden. I helgen fick jag ett mejl från någon med domänen englishproper.com som ville upplysa mig om att Bob Dylans låt Neighborhood Bully ska stavas precis så. Jag hade skrivit Neighbourhood, en helt korrekt, brittisk stavning, men Bobban är ju amerikan så det är klart folk blir förbannade. Det är klart att de ska påpeka detta i stället för att ägna sig åt viktiga saker.
En annan person valde i helgen att upplysa mig om att det heter ”i förmån av” och inte som jag felaktigt trodde ”i förmån för”. Det skulle verkligen inte göra mig något att bli rättad i det sammanhanget, om det inte vore för att mejlskrivaren var så otroligt nedlåtande och klapp klapp på huvudet-aktig. ”Synd på ett intressant ämne att DU har så STORA SPRÅKLIGA BRISTER” osv, osv.
Man blir less. Jag fattar inte varför allmänna regler om hyfs och mänsklig respekt inte gäller när man mejlar till journalister. Jag fattar inte varför jag dagligen ska behöva få sura, pikande mejl som alltid måste inledas med ”kan du inte engelska eller? anställer din tidning folk som inte har någon utbildning? får man vara hur dum i huvudet som helst på ditt jobb?”.
Det tar liksom aldrig slut.
Skoleleverna är däremot väldigt artiga, men också otroligt genomskinliga. I förra veckan ville en ung man att jag skulle ”förklara hur det kom sig att Ryssland attackerade Sydossetien”. I dag har två tjejer från samma skola skickat varsitt LÅNGT frågeformulär med tusen frågor om hur det är att jobba som utrikeskorrespondent. Jag är inte utrikeskorrespondent. Fast det var faktiskt bara den ena som trodde det, den andra frågade hur det är att jobba med utrikesnyheter och då blev jag lite mer välvilligt inställd och svarade snällt på hennes frågor. Båda ska dessutom ha cred för att de hade valt ut en person och adresserat mejlet just till den (alltså mig), annars brukar de ofta på måfå plocka lite adresser här och där och ställa allmängiltiga frågor som de inte orkar googla.
Tips till skolelever:
• Var konkreta om ni nu prompt ska mejla och räkna inte med att journalisten har två timmar till övers – eller:
• Ring. Då är det mycket svårare att ignorera er.
Tips till elaka besserwissrar:
• Hamna aldrig i klammeri med rättvisan för då jäklar ska jag skriva artiklar om er.