Det värsta och bästa med att ha ett kreativt jobb är att det kräver just kreativitet hela tiden. Ibland önskar jag hett att det enda som förväntades av mig var att jag vände lite olika papper varje dag, på samma bestämda sätt. Eller räkna gem. Eller något annat man kan göra samtidigt som man lyssnar på radio och myser. Häromdagen när jag var inne på den stora Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan tänkte jag att det verkade som en så mysig arbetsplats, att sitta där och klicka fram böckers placering till kunderna, packa upp romaner och skylta deckare. God lukt, lugn miljö, intellektuell atmosfär.
Men då skulle jag väl gå runt och ha (ännu mer) ångest över att jag inte skrev egna böcker.
Mitt jobb är i princip helt prestationsbaserat. Du är aldrig bättre än din senaste artikel (i dag är jag alltså i paritet med en historia om skottska brandmän som letade efter en försvunnen hamster). I torsdags fick jag förvirrade utlägg, gjorde fel, slarvade och kände mig som världens sämsta journalist. Dagen efter sa högsta nyhetschefen, även kallad stenansiktet eftersom han aldrig säger varken bu eller bä, att jag var en ”riktig stilist” och vips var jag uppe på topp igen. I måndags fick jag bara ur mig en massa rewrites och gick hem otillfredsställd och trött, för att vara på jobbet tisdag morgon klockan tio över sju och känna mig on top of the world hela dagen.
I dag var en mellandag. Den kändes först ganska bra, men på kvällen kom jag på att jag borde fundera ut något bra grävprojekt inför fredagens grävdeadline och då fick jag ångest igen. För jag kommer inte på något. Jag har ingen aning om vart jag ska gräva. Vi brukade skoja om det på utbildningen, ”vart ska man gräva då?!”, och det där skämtet har liksom fastnat i halsen.
Pratade om ångesten med min vän Martin en stund på msn, han är också journalist och tyckte jag skulle fokusera på Sverigedemokraterna och integrationspolitiken. Jaha, det låter ju spännande, men VAD ska jag angripa? HUR? Det borde jag veta direkt, omedelbart borde idéerna komma strömmande, slutsats: jag är en värdelös journalist.
Sen mejlade högsta chefen till mig och min närmaste chef om ett jobb, jag svarade utan att tänka så mycket med ett utvecklande förslag, han tände direkt, min chef likaså och så kändes allt bra igen.
Osunt. Natten till tisdag, när jag hade en bra grej på gång som jag visste när jag gick till sängs (roligt uttryck, får mig att tänka på en nattsärk och ett stearinljus som blåses ut på nattygsbordet) vaknade jag en miljon gånger och tänkte ”Assa Abloy!”. Sedan hade jag magkramper hela förmiddagen. Inte heller helt sunt.
Men.
Det finns ingenting som slår den där känslan. Känslan när man fått hem något stort. Känslan när man lyckas formulera sig på pricken som man vill. Känslan när man läser sig själv i tidningen och tänker ”ja, där satt den verkligen”.
Det är den känslan som gör att jag aldrig vill göra något annat. Trots att den kan hålla sig gömd i alldeles för långa perioder.
Ingen av er som sitter på några spännande grävjobb? Något om björntestiklar kanske, Jenni?