torsdag 30 december 2010

Nyårslistan

Som ni har längtat! Äntligen är det dags för den stora nyårslistan. Av bekvämlighetsskäl samma som jag fyllde i förra året. Men det är också roligt för er förstås, så kan ni gå tillbaka och jämföra och göra diagram och kalkyler och hej och hå, kul ni ska ha!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Jag flyttade till Libanon.
Höll du några av dina nyårslöften? Alltså, jag har ju en dag på mig, men det ser mörkt ut för det där örfilandet jag tänkte mig.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? JA! Blev någon av mina vänner INTE förälder i år, frågar jag mig? Grattis till Jillan, Evelina, Jamilla och Fiolino. Och till Jens då, förstås.
Vilka länder besökte du? Storbritannien, Libanon, Förenade arabemiraten och Syrien bara tror jag. Eller?
Är det något du saknat år 2010 som du vill ha år 2011? Stabilitet. Mest i humöret.
Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas? 24 juli. Då gifte sig Kakis!
Vad var din största framgång 2010? Ehh.. jag tycker det mest har gått utför om jag ska vara ärlig. Att jag efter blod, svett, tårar och tandagnissel slutligen lyckades sälja några jobb från Beirut, kanske.
Största misstaget? Je ne regrette rien.
Har du varit sjuk eller skadat dig? Jag har väl haft de vanliga 22 urinvägsinfektionerna, men i övrigt.. nä.
Bästa köpet? Mina fina vinterstövlar, som jag är rätt säker på att jag köpte i januari. Annars har jag tydligen inte köpt något minnesvärt.
Vad spenderade du mest pengar på? Allmänt leverne i Beirut.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Lillmoff!
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2010? Från och med du, med Oskar Linnros är den första som slår mig.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Nä, jag var nog ungefär lika ledsen som förra året tyvärr.
Vad önskar du att du gjort mer? Samma sak som förra året: trott på mig själv.
Vad önskar du att du gjort mindre? Stressat upp mig över meningslösheter.
Hur tillbringade du julen? Med mamma, styvpappa och tre av syskonen.
Blev du kär i år? Nä, det blev jag dessvärre inte.
Hur många one night stands? I år har jag verkligen inte haft ett enda one night stand, vilket irriterar mig lite. Ska ha minst tre nästa år, inshallah.
Favoritprogram på TV? Jag har knappt tittat på tv i år, men Mad men var min bästa serie.
Bästa boken du läste i år? Presidentens hustru var bra. Jag säger den.
Största musikaliska upptäckten? Ehheeem.
Något du önskade dig men inte fick? Trygghet.
Vad gjorde du på din födelsedag 2010? Var på stranden i Beirut och åt sexrättersmiddag på finrestaurang med Tet, Lillmoff och Lillmoffs Mac.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Vadå ÄNNU bättre, jag har inte sagt att det var bra ens, svarar jag surt på den frågan.
Hur skulle du beskriva din stil år 2010? Färgglad och kjolig som vanligt.
Vad fick dig att må bra? Mad men-maraton, Matlaget, kärlek från mina vänner.
Vilken kändis var du mest sugen på? Alexander Skarsgård. Varje gång han dyker upp i True Blood vill jag äta honom! Mycket klyschigt svar, jag vet.
De bästa nya människorna du träffade? Gunilla och Pär! Fina, fina ni, vilken ynnest ni är att ha nära.

lördag 11 december 2010

Dagens Malin

”Vad händer när man fyller 16? Man får börja adoptera barn, va?”

tisdag 7 december 2010

Monster under sängen

Malin (eller Lillmoff som jag mestadels kallar henne numera) är bortrest på jobb och jag är alldeles ensam i vår stora, stora (med libanesiska mått yttepyttelilla) lägenhet. Det har jag varit förut, men av någon anledning är det mycket läskigare den här gången. Jag hör märkliga ljud som inte borde kunna uppstå om jag inte gör dem själv (det gör jag inte), jag vågar inte gå utanför mitt rum på kvällen utan att tända alla lampor i hela lägenheten och jag drömmer mardrömmar nonstop och vaknar livrädd av mina egna skrik på nätterna. Det låter kanske löjligt, men att vakna skräckslagen klockan fyra på morgonen när det är becksvart och man är helt ensam är horribelt. Inget annat.

Så nu tycker jag Lillmoff ska komma hem!

Det är liksom inte roligt utan henne. I dag har jag varit ute och jobbat hela dagen och egentligen haft en himla givande dag, men allting faller platt när jag kommer hem till mörkret, de konstiga ljuden och ensamheten. Försökte gå och lägga mig redan klockan nio för att det snabbt skulle bli morgon, ljust och dagen då Lillmoff förhoppningsvis kommer hem, men trots att jag är dödstrött var det omöjligt att somna. Och så flög en insekt in i mitt öra. Det gjorde mig panikslagen, för är det något jag är mer rädd för än mörker så är det mörker OCH otäcka kryp i kombination.

Och sen började jag tänka på min framtid och min karriär och min möjlighet att betala hyran i januari och då var det lika bra att ge upp det där med sömnen.

I övriga, mindre tragiska nyheter, hände en oerhört rolig sak idag. Jag satt i en bil utanför ett säkerhetsobjekt med min intervjuperson och min fotograf.

Intervjuperson: Vi kan inte gå ut än, vi måste vänta på polispatrullen.

Okej, tänkte jag och föreställde mig ett gäng bilar med blåljus och en hord ilskna polismän. I stället kom efter ungefär tre minuter en tjock, kort, polisgubbe körande på en pytteliten MOPED från cirka 1954 (på hösten).

Jag: Är det där polispatrullen?
Intervjupersonen: Ja.

Och så skrattade vi så vi nästan grät i några minuter, innan vi samlade oss och gick ut och mötte lagens långa arm.

Man var nog tvungen att vara där.
Men det var väldigt roligt.
Ni får helt enkelt tro mig.