Sanning är ett märkligt begrepp. Ett laddat ord som förvridit sinnen, krossat äktenskap och bäddat för bråk, troligen så länge som ordet existerat. Svart eller vitt, ond eller god, sanning eller lögn, många lever i tron att det faktiskt hela tiden är antingen eller. Jag brukade vara väldigt mycket sådan själv (... men nu har jag blivit frälst, halleluja, okej jag ska försöka låta bli att låta så högtravande), men jag tror att det framförallt är mitt jobb som fått mig att börja fundera mycket över det där med sanning. En aha-upplevelse var också när jag för ett par år sedan ställde frågan ”men var han ond eller god?” till min mamma, jag minns inte om vem, det var väl någon historisk personlighet och hon tittade på mig med den där kritiska mammablicken som hon plockar fram ibland och sa ”men Emma, ingen är väl ond eller god?”.
Och jag skämdes över min dumma fråga.
På mitt jobb är sanningen alltid under diskussion, eller den borde vara det i alla fall, för det är ju en sann bild av verkligheten vi vill förmedla. I veckan blev jag väldigt förvånad över hur en äldre reporter kritiserade en annan med orden ”vi (läs: jag, alltså han själv) har skrivit så mycket om det här och vi har haft RÄTT. Nu omkullkastas ju hela den bilden!”.
Rätt? Man kan tycka att man gett en rättvis bild och man kan tycka att man ansträngt sig för att spegla verkligheten, för att vara objektiv och neutral, men rätt? Man kan väl aldrig veta vad som är rätt? Vad som är rätt för mig kanske är helt fel för dig och det är definitivt fel för någon annan i världen. Sanningen igen. Den både finns och inte finns. Ingen äger den, men alla hänvisar till den.
Terroristerna i Indien har jag tänkt mycket på den här veckan, eller nej, det var lögn, jag har bara tänkt på en av dem. Han som överlevde. Han som just nu sitter i indiskt fängelse och förmodligen genomgår den absolut värsta formens tortyr, som får ta Indiens samlade hat mot dåden, som ensam får bli affischnamn för ondskan.
Honom tänker jag på och får ont i magen. Han orsakade många människors död, han måste förstås få ett straff... men straff, vad hjälper det egentligen? Är det inte roten av problemet vi måste komma åt? Är det inte hans sanning, hans bild av världen, som grundats någonstans och som fortfarande gror, är det inte den som är problemet?
Jag kom bort lite från ämnet känner jag, men jag har tänkt mycket på honom. Jag såg en bild på honom i går, en sammetsögd, mörkhårig pojke. 21 år. Inte ond, inte god och med en helt annan världsbild än jag. Han tycker att han gjorde rätt, eller han tyckte uppenbarligen att det var något han ville göra. Kanske tvingades han. Kanske visste han inget annan. Hans sanning är inte min, men är den mindre sann för det?
Och trots alla som dog skulle jag ändå önska att han befann sig i ett svenskt fängelse. Jag vet inte hur fångar behandlas här, men de torteras i alla fall inte. Jag tycker ingen är värd tortyr.
Sanningen om Gömda, heter en bok som kommer i december. Den utger sig för att ge den sanna bilden av Liza Marklunds bok Gömda. Sann. Sanningen. Vems sanning? Jag vet inte, men jag blir skeptisk av människor som kallar sig sanningssägare. Som inte vill inse att sanningen är komplex. Därför litar jag inte på att den där boken innehåller någon sanning som jag tänker välja att tro på. Jag tror inte heller att Gömda är en alltigenom sann historia, men den är heller inte skriven för att omkullkasta något annat. Däri ligger en skillnad. En viktig.
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med allt det här dravlet. Kanske att det är min sanning.